Appartementsrenovatie-Antwerpen

Appartement | Investeringsproject | Parkeren | Verbouwing | Wonen

De verbouwing bestaat uit twee projecten ; in een eerste project wordt een hoekpand aangekocht en verbouwd, in een tweede project wordt de naastgelegen school aangekocht.  De bouwheer is een goede vriend, een monumentale kunstenaar met een verbeelding die groter is dan de wereld.

Het eerste pand dat aangekocht wordt is een heel groot pand dat gebruikt is geweest door de openbare diensten ; de eerste dagen loop je verloren, met ochtendmist binnen op warme dagen.  Het is een gebouw met een gezonde structuur en vloerplaten in gewapend beton, plafondhoogtes 460 cm ; uiterst geschikt voor de opdeling in appartementen, wat de opzet was.

Appartementen worden gewoonlijk benaderd in termen als aantal slaapkamers en vierkante meters ; hier niets van dit alles, er wordt alleen gedacht in ruimtes en volumes en ergens zou het toch ook wel nuttig kunnen zijn als je een bed zou kunnen zetten.  Het resultaat is een groot aantal heel bijzondere appartementen ; niet geforceerd bijzonder, of bijzonder door speciale of dure materialen, enkel bijzonder door ruimte en licht.  Er is heel weinig bijgebouwd, voornamelijk wat constructies is staal en glas.

In de tweede fase wordt de school op het naastgelegen terrein gekocht ; het gebouw bestaat uit een voorbouw en smalle en hoge annex. 

Onder de binnenkoeren van beide gebouwen samen wordt parkeergarage voorzien met een parkeersysteem, systeem om op elke parkeerplaats twee auto’s te stallen op twee platformen die omhoog of omlaag kunnen verplaatsen.  Toegang tot de garages via de bestaande poort en doorgang van de school.  Boven de garage een echte daktuin, met echte bomen en waterpartij, op het niveau van het gelijkvloers van het hoekpand, een half niveau boven straatpeil.

De uitvoering van de parkeergarage is leuk ; en spannend met een bouwput van waaruit de funderingen van de gebouwen tot 4 meter hoger zitten.  We steken nieuwe kolommen onder een serre die deel uitmaakt van een appartement dat bij de eerste verbouwing gemaakt is.  Spannend wordt het ook als alle gewicht van de annex blijkt samen te komen op één kolom, die op één balk steunt die een oud gewelf in de ondergrond overspant ; kolom, balk en gewelf moeten weg.  Als oplossing wordt eerst de balk met een hoogte van 80 cm aan de rand van de daktuin gestort en boven de steunende kolom zijdelings verankerd in de zijmuur van de annex, de balk krijgt een steunkolom die gefundeerd wordt op de diepte van de nadien uit te voeren uitgravingen ; ik zie onszelf nu nog staan, samen met de ingenieur, kijkend naar het gewelf en die ene kolom.

De helling voor de garage is ook spannend.  Het is de eerste parkeergarage dat gemaakt wordt, alles alleen op papier uitgedacht zonder dat vooraf getest kon worden ; met gebruik van de uiterste grenzen van de mogelijkheden.  Een klein miljoen euro later, op het einde van de ruwbouw staat er plotsklaps en voor het eerst een camionette in de parking ; mijn vraag : “ En, makkelijk ingereden ?”.  Antwoord : “Neen, verschrikkelijk, niet te doen, nooit meer !”  Lichte tot ernstige aanval van paniek ; gelukkig was er enkel een probleem geweest om met de brede camionette door de smalle poort te rijden waarbij de spiegels dienen ingeklapt te worden, niet mis met de bruikbaarheid van de parking voor de auto’s waarvoor ze bedoeld is ; grote opluchting.

De voorbouw van de school is opgehangen met stalen stangen aan een vakwerk in hout op de zolderverdieping ; geen probleem.  Ook hier zijn heel bijzondere appartementen gemaakt die fijn zijn om in te leven.